Helatukku 40 vuotta. Konsernina HTF Group tähtää Suomen suurimmaksi
Viime vuonna seinäjokelaisessa HTF Groupissa juhlittiin 50-vuotiasta Suomen Helakeskus Oy:tä. Nyt on vuorossa Helatukun 40-vuotisjuhlat. Virallisesti niitä juhlitaan Helafesteillä huomenna ja perjantaina 13.-14. lokakuuta.
Samalla juhlan aihetta on myös omassa valopeilitehtaassa. Helatukun tiloissa liian ahtaalle jäänyt ja vahvassa kasvussa oleva valopeilituotanto siirrettiin elokuussa kokonaan erilliseen, 1 600 neliön toimitaloon Väinölänkadulle. Tilat vuokrattiin SK Kojeistojen entisiltä omistajilta.
– Peilipalvelu on nyt aivan uudella tasolla. Pystymme tekemään asiakkaan mitoilla räätälöidysti joko yhden tai satoja peilejä. Meillä on valehtelematta Suomen uniikein räätälöintipalvelu, peili- ja ledivalotehtaan työnjohtaja Jarkko Perkiö ja Helatukun toimitusjohtaja Mika Sumuvuori kehuvat.
Samoissa tiloissa tehdään myös sekä peileissä että kalusteissa käytettävät ledivalolistat. Peilit ja valosarjat ovat koko konsernin – niin Helatukun, Helakeskuksen kuin KVS Valaistussuunnittelun – tuotevalikoimissa. Kuluttaja voi halutessaan tilata yksittäisen peilin myös suoraan muatoa.fi-verkkokaupasta.
– Harva tietää, että Seinäjoella on tällainen peilitehdaskin. Tämä on erinomainen lisä palvelukokonaisuuteemme. Samoin kuin ledivalolistat, joita teemme paljon kaikenlaisille kalustevalmistajille, Sumuvuori toteaa.
Digiä, digiä myös helabisnekseen
Kun Sumuvuori, Ari Pölkky ja Jani Uura ostivat Helatukun vuonna 2016 ja alkoivat rakentaa HTF Groupia, tavoitteena oli vahva kasvu ja toimialan markkinajohtajaksi nouseminen. Konserni on tällä hetkellä Suomessa kooltaan kolmanneksi suurin, mutta selkeä tavoite on olla vuoteen 2025 mennessä suurin. Se edellyttää ainakin 10 %:n vuosikasvua.
– Tilanne maailmassa on monin tavoin haastava. Energian, materiaalien ja polttoaineiden kustannukset ovat nousseet hurjasti. Olisimme voineet valita himmailun tien, mutta päätimme vain lisätä hönkää eli enemmän kilometrejä myyjille. Kasvutavoite on edelleen olemassa.
Tärkeä tukipilari kasvun tiellä on konserniin kuuluva MP Tietosovellukset, joka vastaa koko konsernia palvelevien ohjelmisto- ja digiratkaisujen suunnittelusta ja toteutuksesta.
– Tulevaisuuden helatuote on digihela. Pitää tehdä digiratkaisuja, jotka helpottavat omaa ja ennen kaikkea asiakkaiden ja heidän asiakkaidensa elämää paljon, Sumuvuori toteaa.
Erpit ja muut omaa toimintaa ohjaavat järjestelmät ovat tärkeitä, mutta samaan aikaan on rakennettava järjestelmiä asiakkaiden hyödynnettäviksi.
– Myynnin kanavilla ja tavoilla on iso vaikutus siihen, että voidaan kasvaa. Jos joku asiakaspuuseppämme saa käyttöönsä helpon suunnitteluohjelman, jonka avulla voi esitellä vaihtoehtoja asiakkaalleen, syntyy lisää myyntiä meillekin, MP Tietosovellusten operatiivinen johtaja Elina Tiainen kertoo.
Helatukun historia lyhyesti:
1982 Edustusliike K&M Jaakkola Ky aloittaa toimintansa Seinäjoella.
1992 Helsinkiläinen Helatukku Oy ostetaan ja Markkinointi Jaakkola vaihtaa nimekseen Helatukku Jaakkola Oy. Toimitusjohtajaksi Heikki Savola.
1998 Nimi muuttuu Helatukku Finland Oy:ksi ja toimitusjohtajaksi nousi Hannu Rantanen.
2006 Tanskalainen DT Group ostaa Helatukun ja pian sen jälkeen amerikkalainen Wolseley ostaa DT Groupin. Vuosi tämän jälkeen talon johtoon Ari Pölkky.
2016 Helatukku Finland Oy siirtyy HtF Groupin omistukseen.
Lue lisää täältä https://www.helatukku.com/yritys/
HTF Group lyhyesti
Konserni: Helatukku Finland Oy, Suomen Helakeskus Oy, KVS Oy, MP-Tietosovellukset Oy
Omistajat: Ari Pölkky, Mika Sumuvuori ja Jani Uura
Työntekijöitä: 75
Liikevaihto: yli 21 Meur (2021)
Palvelut: Kalustehelat ja -tarvikkeet, valaistus- ja sähkötarvikkeet sekä näitä tukevat palvelu- ja digikonseptit